DS «Tou» var et lasteskip bygget ved Rosenberg Mekaniske Verksted som byggenummer 38.
Skipet ble overlevert til A/S Tou Brug ved Arne Haabeth i 1914. Brukt hovedsakelig til transport i forbindelse med møllevirksomhet på Tau i Ryfylke. Skipet har skiftet eiere flere ganger og fått ett langt liv.
DS «Tou» (1914)
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
- 1914: Levert til A/S Tou Brug ved Arne Haabeth i Stavanger som «Tou»
- 1950: Solgt til et partsrederi i Mosterhamn på Bømlo
«Sigfjell»
- 1950: Ombygd til motorskip ved Brødrene Bjørnevik A/S. Innmontert 75 bhk Bolinder. Omdøpt «Sigfjell».
- Satt i fart mellom Stavanger-Haugesund-Bergen.
- 1989: Skadet ved kai under storm.
- 1989: Solgt til Reidar Birkeland
- 1990: Reparert ved Karmsund Verft A/S på Avaldsnes. Satt i fart med fiskefór
- 1993: Gikk med steinprodukter for O. C. Østraath, Sandnes.
- 1995: Solgt til Vidar Kløften, i Opphaug i Sør-Trøndelag
- 2005: Solgt til England
- Eksisterer fortsatt i England
DS «Tou» |
|
Generell info |
|
Andre navn |
|
1950 - «Sigfjell» |
|
Bygget |
|
1914 ved Rosenberg Mekekaniske Verksted |
|
Flaggstat |
|
Rederi |
|
A/S Tou Brug ved Arne Haabeth |
|
Status |
|
Aktiv |
|
Kallesignal |
LFCT |
Tekniske data [a] |
|
Stål |
|
Lengde |
76,9 fot |
Bredde |
18,1 fot |
Dypgående |
8,7 fot |
Hovedmaskin |
|
Compound 2 sylinder Rosenberg |
|
Ytelse |
26 nhk |
Tonnasje |
84 brt |